Help mee bij LOB

Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) van uw kind(eren)

LOB wettelijk en professioneel verankerd.

De afgelopen jaren heeft loopbaanontwikkeling en –begeleiding (LOB) op scholen een grote ontwikkeling doorgemaakt. Veel scholen hebben visie op LOB, voeren LOB-activiteiten uit en werken regionaal samen om LOB nog meer te versterken.

Met het kabinet (Rutte III) en de start van het boven sectorale Expertisepunt LOB vo-mbo, is LOB weer een ‘hot’ item. Er zijn kwaliteitsagenda’s VO en MBO verschenen en Euroguidance heeft een raamwerk LOB en een opleidingsoverzicht voor loopbaanprofessionals vrijgegeven. Vanuit Sterk Beroepsonderwijs krijgt LOB nog meer een impuls door het samenvoegen van vmbo-gl en vmbo-tl in een nieuwe leerweg, met daarin de toevoeging van praktijkgerichte componenten. 

Veluws College Twello heeft haar LOB-programma up-to-date met de nieuwe ambities en richtlijnen vastgesteld door OCW en de overkoepelende onderwijsraden en werkt aan de voorbereidende kaders van de praktijkgerichte component in het vmbo. Met een professioneel decaan, een LOB-portaal voor ouders en leerlingen, een complete doorlopende LOB-leerlijn en de opbouw van het loopbaandossier, werken we samen aan de ontwikkeling van loopbaan- en keuzevaardigheden van leerlingen en de begeleiding van loopbaankeuzes.

Hieronder staat in hoofdlijnen beschreven waar deze publicaties over gaan.

1. OCW brief over loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB)
Op 30 november 2017 hebben minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) de Tweede Kamer een brief gestuurd over loopbaanoriëntatie en -begeleiding. In deze brief [1] geven zij aan dat het een taak van het onderwijs is om leerlingen en studenten te helpen zich optimaal te ontwikkelen en hen goed voor te bereiden op het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt. LOB speelt daarbij een belangrijke rol.

2. Kwaliteitsagenda’s LOB voor het VO en MBO
Samen met de brief hebben de sectorraden in het vo, mbo en ho samen met jongeren- en studentenorganisaties en decanenverenigingen ambitieagenda’s [2], [3] per sector opgesteld voor de kwaliteitsverbetering van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding aan leerlingen en studenten. Hierin is de minimale norm van LOB vastgelegd betreft; beleid, activiteiten, begeleiding en kwaliteitsbewaking.

3. Afspraken t.b.v. studiekeuzeactiviteiten HO
De VSNU, vereniging hogescholen, ISO en LSBv hebben gezamenlijk een lijst [4] met afspraken opgesteld met betrekking tot de invulling van- en communicatie over de studiekeuzeactiviteiten in het hoger onderwijs. Met name als doel om de studiekeuzecheck te verbeteren.

4. Raamwerk LOB
In opdracht van OCW heeft Euroguidance een raamwerk LOB [5] ontwikkeld voor loopbaanprofessionals met handvatten voor vormgeving en uitvoering van LOB-beleid binnen scholen. Dit raamwerk is bedoelt als leidraad om het gesprek over Lob binnen de onderwijsorganisatie te kunnen voeren. Het raamwerk beschrijft de rollen en deskundigheid van de LOB-begeleiders, LOB-coördinatoren/ decanen en de beleidsmakers LOB voor vier aandachtsgebieden: visie en beleid, oriëntatie en begeleiding, organisatie en samenwerking. Met dit raamwerk hoopt OCW richting te geven aan professionalisering op het gebied van LOB binnen de scholen.

5. Opleidingenoverzicht loopbaanprofessionals
In opdracht van OCW heeft Euroguidance een opleidingenoverzicht [6] gemaakt voor loopbaanprofessionals in scholen en andere door de overheid bekostigde instellingen voor arbeidsmarkttoeleiding. Professionals die zich met loopbaan bezig houden en werkzaam zijn bij (onderwijs)instellingen, kunnen zich via deze opleidingen scholen tot loopbaanprofessional.

Voor de uitgebreide versie zie bijlagen:

171206, LOB wettelijk en professioneel verankerd bij VC Twello.pdf

Bronnen: